web analytics
October 25, 2014 / 1 Heshvan, 5775
At a Glance
InDepth
Sponsored Post
Meir Panim with Soldiers 5774 Roundup: Year of Relief and Service for Israel’s Needy

Meir Panim implements programs that serve Israel’s neediest populations with respect and dignity. Meir Panim also coordinated care packages for families in the South during the Gaza War.



Home » InDepth » Op-Eds »

Dan Rather’s Conspiracy Theory


Dan Rather has been out of the anchor chair at The CBS Evening News for more than two years. There is wide agreement that the story that led to his departure, a report on George W. Bush’s Air National Guard service, was based on fraudulent, or at least unverifiable, documents. CBS commissioned an extensive investigation into the matter, Rather left the network, and the affair seemed over.

Until now. Last week Rather filed a $70 million lawsuit against his old employers, and it is based on a set of astonishing allegations that are sure to bring what became known as “Rathergate” back into the news.

In the suit, Rather alleges that he was forced to apologize for the Bush story as part of a conspiracy by top CBS management to ensure that no further damaging revelations about the president’s time in the Texas Air National Guard would become public.

Rather also alleges that CBS hired a private investigator to re-report the original story – after Rather threatened to hire his own private eye to do the same thing – and that the investigator found the story to be accurate, only to have his findings suppressed by CBS as part of an effort to curry favor with the Bush White House.

Finally, Rather alleges that CBS fired him over the story the day after Bush was reelected, despite his later claims that his departure was separate from the Bush story.

First, the apology. On Monday, September 20, 2004, nearly two weeks after the Bush story originally aired, Rather told viewers, “The failure of CBS News to…properly, fully scrutinize the documents and their source led to our airing the documents when we should not have done so. It was a mistake. CBS News deeply regrets it. Also, I want to say personally and directly, I’m sorry.”

However genuine his words might have sounded, Rather now claims he was speaking under duress. “CBS management coerced Mr. Rather into publicly apologizing and taking personal blame for alleged journalistic errors in the broadcast,” the lawsuit says. CBS News chief Andrew Heyward “instructed Mr. Rather to read a public apology, written by [CBS management], for both Mr. Rather’s and CBS’s handling of the story. Despite his own personal feelings that no apology from him was warranted, Mr. Rather read the apology as instructed.”

Moreover, Rather alleges, “as defendants well know, even if any aspect of the broadcast had not been accurate, which has never been established, Mr. Rather was not responsible for any such errors.”

Next, the cover-up. After the controversy erupted, CBS appointed a commission, led by former attorney general Richard Thornburgh, to investigate. According to Rather, it was all a sham. “CBS announced that it was conducting a thorough independent investigation into the underlying story of the broadcast and its production,” the lawsuit alleges, “when in fact its intention was to conduct a biased investigation with controlled timing and predetermined conclusions in order to prevent further information concerning Bush’s Texas Air National Guard service from being uncovered.”

Rather says the cover-up was part of CBS’s “plan to pacify the White House” and to “appease angry government officials” by offering up Rather as the “scapegoat for CBS management’s bungling of the entire episode.” (By bungling, Rather means the network’s decision to concede error, not the original accusations against Bush.) All this was particularly damaging to Rather, the lawsuit alleges, because “throughout his career, Mr. Rather has promoted, championed, and been emblematic of journalistic independence and journalistic freedom from extraneous interference such as governmental, political, corporate or personal interests.”

Next, the private detective. Rather writes that at the time the commission was appointed, he, Rather, told CBS that “numerous leads” about the Bush story “remained open which should be investigated.”

The lawsuit says Rather issued a threat to CBS: “If CBS News would not continue to investigate [the leads], he would personally retain a private investigator to pursue them.” According to the suit, CBS News President Andrew Hayward “urged Mr. Rather to refrain from taking such action. He informed Mr. Rather that CBS News would retain a private investigator to thoroughly pursue all leads, and that all information uncovered by such investigator would be made available to Mr. Rather.” On the basis of Heyward’s promise, Rather backed off his plan.

According to Rather, the private investigator, a man named Erik Rigler, checked out the leads given to him by Rather’s producer, Mary Mapes. After looking into it, Rather says, Rigler “was of the opinion that the [documents] were most likely authentic, and that the underlying story was certainly accurate.” But CBS News, intent on currying favor with the Bush White House, covered up Rigler’s findings. Rather was never given Rigler’s report, and the Thornburgh Commission never mentioned it.

Finally, the firing. Rather’s lawsuit says CBS management told him on November 3, 2004, the day after Bush was reelected, that he “was being terminated as anchor of the CBS Evening News.” The decision wasn’t made public until nearly three weeks later, when Rather announced that he would leave, effective March 2005. Rather said publicly that his decision was separate from the documents controversy. “It’s time,” he told the Washington Post. “It just felt right.”

Now, with Rather’s lawsuit, the time has come for still more discussion of Dan Rather, CBS, and the Bush Air National Guard story. At a time when the network is struggling in the ratings, public attention will snap back to one of the most painful events in its history. And we will undoubtedly learn more about what went on during those frantic days of Rathergate.

About the Author: Byron York is White House correspondent for National Review and author of “The Vast Left Wing Conspiracy: The Untold Story of How Democratic Operatives, Eccentric Billionaires, Liberal Activists, and Assorted Celebrities Tried to Bring Down a President — and Why They’ll Try Even Harder Next Time.” This piece originally appeared at National Review Online.


If you don't see your comment after publishing it, refresh the page.

Our comments section is intended for meaningful responses and debates in a civilized manner. We ask that you respect the fact that we are a religious Jewish website and avoid inappropriate language at all cost.

If you promote any foreign religions, gods or messiahs, lies about Israel, anti-Semitism, or advocate violence (except against terrorists), your permission to comment may be revoked.

No Responses to “Dan Rather’s Conspiracy Theory”

Comments are closed.

SocialTwist Tell-a-Friend

Current Top Story
Israel's Minister of Defense Moshe Ya'alon, visiting the family of  IDF Golani Brigade soldier St.-Sgt. Oron Shaul in the northern village of Poria on August 10, 2014. Shaul was killed by Hamas in Gaza during Operation Protective Edge.
State Department Continues Grudge Match Against Ya’alon
Latest Indepth Stories
British Flag

{Originally posted on author’s site, Liberty Unyielding} Never let a crisis go to waste. That’s the mantra – and a new development in Britain demonstrates how the Western left lives by it, and contributes thereby to the destruction of Western culture. Alert readers will remember the so-called “Trojan Horse plot” in Birmingham, first reported in […]

quiet

Introverts are more likely to pause, view the world from a distance, and think how to make it better

Lewis-102414-Nachal-Hareidi

I couldn’t see why I was different from Israeli boys my age. I too wanted to defend our country.

Eller-102414-Cart

I had to hire a babysitter so that I could go shopping or have someone come with me to push Caroline in her wheelchair.

Widespread agreement in Israel opposing Palestinian diplomatic warfare, commonly called “lawfare.”

Arab terrorism against Jews and the State of Israel is not something we should be “calm” about.

The Israeli left, led by tenured academics, endorses pretty much anything harmful to its own country

We were devastated: The exploitation of our father’s murder as a vehicle for political commentary.

Judea and Samaria (Yesha) have been governed by the IDF and not officially under Israeli sovereignty

While not all criticism of Israel stemmed from anti-Semitism, Podhoretz contends the level of animosity towards Israel rises exponentially the farther left one moved along the spectrum.

n past decades, Oman has struck a diplomatic balance between Saudi Arabia, the West, and Iran.

The Torah scroll which my family donated will ride aboard the USS Gerald R. Ford aircraft carrier

The Jewish Press endorses the reelection of Gov. Andrew Cuomo. His record as governor these past four years offers eloquent testimony to the experience and vision he has to lead the Empire State for the next four years.

I think Seth Lipsky is amazing, but it just drives home the point that newspapers have a lot of moving parts.

More Articles from Byron York

Dan Rather has been out of the anchor chair at The CBS Evening News for more than two years. There is wide agreement that the story that led to his departure, a report on George W. Bush’s Air National Guard service, was based on fraudulent, or at least unverifiable, documents. CBS commissioned an extensive investigation into the matter, Rather left the network, and the affair seemed over.

Printed from: http://www.jewishpress.com/indepth/opinions/dan-rathers-conspiracy-theory/2007/09/25/

Scan this QR code to visit this page online: