web analytics
January 26, 2015 / 6 Shevat, 5775
 
At a Glance

Posts Tagged ‘BBC’

Roger Waters Open Letter Calls on Musicians to Boycott Israel

Tuesday, August 20th, 2013

British rocker Roger Waters published an open letter calling on fellow musicians to join a boycott of Israel.

“I write to you now, my brothers and sisters in the family of Rock and Roll, to ask you to join with me, and thousands of other artists around the world, to declare a cultural boycott on Israel,” Waters wrote in the letter dated Aug. 18. The letter was previously drafted in July.

The former Pink Floyd front man said he was inspired to release the letter after British violinist Nigel Kennedy at a recent promenade concert at the Albert Hall in London called Israel an apartheid state. The BBC said it would remove his remarks in rebroadcasts of the concert.

Waters, who has been active in the Boycott, Divestment and Sanctions, or BDS, movement for at least seven years, referred to the boycott of apartheid South Africa, saying that first a trickle of artists refused to play there, leading to a “flood.”

He singled out Stevie Wonder’s canceling of a performance for the Friends of the Israel Defense Forces as a recent success story. Wonder quit his participation in the December fundraiser at the last minute under pressure from many corners.

“Please join me and all our brothers and sisters in global civil society in proclaiming our rejection of Apartheid in Israel and occupied Palestine, by pledging not to perform or exhibit in Israel or accept any award or funding from any institution linked to the government of Israel, until such time as Israel complies with international law and universal principles of human rights,” Waters wrote.

Waters recently came under fire for using at in his concerts a huge inflated balloon in the shape of a wild boar with a prominently visible Star of David, as well as a hammer and sickle, crosses and a dollar sign, among other symbols. It is a gimmick he has used for several years.

BBC Yanked Israeli Film on Jewish Exodus from Jerusalem (video)

Wednesday, May 1st, 2013

An Israeli-born filmmaker has charged that the British Broadcasting Corp. pulled his documentary on the Jewish exodus from Jerusalem in 70 A.D., displaying “a mixture of incompetence, political naïveté, conscious or subconscious political pressure.”

Ilan Ziv wrote on a blog that the BBC showed “a lack of courage of broadcasters when they are faced with the complexity of the Middle East issue and the intense emotions, fears and aggression it generates.”

The documentary “Exile: A Myth Unearthed” theorizes that many Jews did not leave Jerusalem after the destruction of the Temple, and that many modern-day Palestinians may be in part descended from those Jews.

The BBC had been scheduled to show the documentary, cut and renamed “Jerusalem: an Archaeological Mystery Story,” late last week before it was taken off the schedule at the last minute.

The film was screened for a week at the Jewish Film Festival in Toronto, was shown on Canadian TV and is scheduled to be shown in France and Switzerland.

The BBC told The London Guardian that it dropped the film because it did “not fit editorially” with the tone of the season, which has a theme exploring the history of archaeology.

Simon Plosker of the HonestReporting media watchdog group wrote in his blog that the BBC may have been “more concerned at upsetting anti-Israel elements by showing a film with such a heavy concentration on Jewish history in the Land of Israel.”

Below are two videos. The first is a trailer of the film from the Canadian National Film Board, and the second is a report form JN1 on the BBC‘s action.




Exile – A Myth Unearthed by Ilan Ziv, National Film Board of Canada

 

Does the BBC’s New Editor’s Jewishness Matter?

Wednesday, April 17th, 2013

Lisa O’Carroll’s April 16 story in the Guardian reports on the appointment of James Harding (former Times editor) as the BBC’s new director of news and current affairs.

O’Carroll’s report includes the following passages:

Some of the Times’s anti-BBC leader columns may also come back to haunt Harding in his new job. In 2010, when hostilities between Murdoch and the BBC were at their height over the News Corporation’s bid to take over BSkyB, Harding ran an editorial accusing the corporation’s then director general Mark Thompson of “seeking to gain commercial advantages in league with News Corp’s rivals”.

Harding, who is Jewish, will also have to leave behind the pro-Israeli line of the Times. In a debate at the Jewish Community Centre For London in 2011, Harding said “I am pro-Israel” and that in reporting on the Middle East, “I haven’t found it too hard” because “the Times has been pro-Israel for a long time”. However, he also stressed the need for balanced news reporting and said he was also in favour of a Palestinian state.

The Editor’s Code of Practice (published by the Press Complaints Commission, the ‘independent’ regulatory body in the UK) which all editors and publishers in the UK are required to abide by, contains the following warning in their section on ‘discrimination’:

Details of an individual’s race, colour, religion, sexual orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely relevant to the story.

Whilst O’Carroll’s contention that Harding will have to leave his “pro-Israeli line” behind now that he’s been appointed news director of the BBC is quite interesting in the context of the Beeb’s coverage of Israel and the Middle East, two particular questions come to mind:

Does O’Carroll’s decision to note that Harding is Jewish in the particular passage cited indicate she has already concluded that his religious affiliation is relevant in that it explains his ‘pro-Israeli’ views?

If that is not what O’Carroll is suggesting, in what other way, per the language in the PCC Editor’s Code, is Harding’s religion relevant to a story about his new position at the BBC?

Visit CifWatch.

Of Course Hamas Killed the Baby

Sunday, March 17th, 2013

The recent disclosure that Omar Misharawi, the baby son of BBC reporter Jihad Misharawi, was actually killed by an errant Hamas rocket rather than by an Israeli missile, should have absolutely no moral implications. Of course the baby was killed by Hamas. He would have been killed by Hamas even if the missile that ended his life had been fired by Israel.

Hamas is totally and wholly responsible for this death, as it is responsible for every civilian death in Gaza and in Israel. It is Hamas that always begins the battle by firing rockets at Israeli civilians. Generally Israel does not respond. When it does, its rockets occasionally kill Palestinian civilians. That’s because Hamas wants Palestinians civilians, especially babies, to be killed precisely so that they can display the kind of photographs that were shown around the world: a grieving father holding his dead baby, presumably killed by an Israeli rocket. For years, I have called this Hamas’ “dead baby strategy.” The recent United Nations finding simply confirms the reality of this cynical strategy.

The errant rocket that killed Omar Misharawi was fired by Hamas terrorists from a densely populated civilian area adjacent to the home of the BBC reporter Jihad Misharawi. Hamas selects such locations for firing its rockets precisely so that Israel will respond by firing into civilian areas and killing Palestinian civilians. They regard such dead civilians as “shahids”, or martyrs for the cause. It is better for Hamas’ publicity campaign if the rocket that kills the Palestinian baby was fired by the Israeli Defense Forces, but even if the rocket was fired by Hamas terrorists, Hamas will claim, as they do regarding this death, that the lethal rocket was fired by Israel. Often the evidence is inconclusive, though the forensic evidence in this case points clearly to a Hamas rocket.

The important point is that it doesn’t really matter who actually fired the rocket that killed the baby. The baby was killed by Hamas as part of a calculated strategy designed to point the emotional finger of moral blame at the IDF for doing what every democracy would do: namely, defend its civilians from rocket attacks by targeting those who are firing the rockets, even if they are firing them from civilian areas. As President Obama said when he visited Sderot shortly before becoming President:

The first job of any nation state is to protect its citizens. And so I can assure you that if…somebody was sending rockets into my house where my two daughters sleep at night, I’m going to do everything in my power to stop that. And I would expect Israelis to do the same thing.

Babies like Omar Misharawi will continue to die in Gaza and in Israel so long as the world media continues to serve as facilitators of Hamas’ dead baby strategy. Every time a picture of a dead Palestinian baby being held by his grieving parents appears on television or on the front pages of newspapers around the world, Hamas wins. And when Hamas wins, they continue with their deadly strategy. The media, therefore, is complicit in the death of Omar Misharawi as it is in the deaths of other civilians who are victims of Hamas’ dead baby strategy. Pictures of dead babies in the arms of their grieving fathers are irresistible to the media. That won’t change. What should change is the caption. Every time a dead Palestinian baby is shown, the caption should explain the strategy that led to his or her death: namely that Hamas deliberately fires its rockets from areas in which babies live and into which Israel must fire if it is to stop its own babies from being killed.

It may sound heartless to claim that Hamas wants its own babies to be killed as part of its strategy of demonizing Israel. But there is no escaping the reality and truth of this phenomenon. Indeed it has been admitted by Hamas leaders such as Fathi Hammad:

For the Palestinian people, death has become an industry, at which women excel, and so do all the people living on this land. The elderly excel at this, and so do the mujahideen and the children. This is why they have formed human shields of the women, the children, the elderly, and the mujahideen, in order to challenge the Zionist bombing machine. It is as if they were saying to the Zionist enemy: “We desire death like you desire life.”

Of course these Hamas leaders don’t desire their own death. They build shelters for themselves and for the terrorists who fire the rockets at Israeli civilians. As soon as these rockets are fired from crowded civilian areas, the terrorist scurry into below-ground shelters, leaving babies, women and other civilians in the path of Israeli rockets that target the rocket launchers. This isn’t martyrdom by the leaders and terrorists. It is cowardice. That too is part of the dead baby strategy: make martyrs of babies, while the leaders and terrorists hide in shelters. In Israel, it is precisely the opposite; shelters are for civilians; soldiers put themselves in harm’s way.

How the British Media Covered Omar Misharawi’s Death

Thursday, March 14th, 2013
We recently noted that on March 12 the Guardian’s media blogger Roy Greenslade corrected his erroneous Nov 15 report (a day after the start of the Gaza war) that an Israeli missile killed the 11-month old son of BBC Arabic journalist Jihad Misharawi, Omar, as well as Jihad’s sister-in-law. (Misharawi’s brother also later died of wounds suffered in the blast.)

Greenslade, as with journalists at numerous other news outlets over the past week, noted in his new report that on March 6 the U.N. issued an advance version of its report on the war which concluded that Misharawi was likely killed by an errant Palestinian missile, not by the IDF. (This information in the report was first discovered by Elder of Ziyon, who also was one of the few bloggers who critically examined initial reports in the MSM blaming Israel for Misharawi’s death.)

Additionally, the Guardian published an A.P. report on March 12, ‘U.N. report suggests Palestinian rocket killed baby in Gaza,’ which went into detail about the new information which contradicted the “widely believed story behind an image that became a symbol of what Palestinians said was Israeli aggression.”

Thus far, the Guardian still hasn’t corrected a Nov. 15 report by Paul Owen and Tom McCarthy, ‘Gaza Twitter war intensifies over pictures of infant casualties‘, which included the heartbreaking photo of Misharawi as well as the following text:

Pictures emerged of BBC cameraman Jihad Misharawi’s 11-month-old son Omar, who was killed on Wednesday during an Israeli attack [emphasis added]. Misharawi’s sister-in-law also died in the strike on Gaza City, and his brother was seriously injured.

Though the damage done by the now iconic image of Misharawi ‘clutching his slain child wrapped in a shroud‘ can not be ameliorated by even the clearest retractions, it’s important nonetheless that the media be held accountable to report new information which comes to light contradicting their previous version of events.

Whilst you can of course find out how the BBC covered the news at CifWatch’s sister site, BBC Watch, here’s a quick round-up of how others in the British media performed:

The Telegraph. On Nov. 15, the Telegraph published ‘Baby son of BBC worker killed in Gaza strike‘ which included the photo of Misharawi, and this passage:

Jihad Misharawi, who is employed by BBC Arabic, lost his 11-month-old baby Omar. Mr Misharawi’s brother was also seriously injured when his house was struck in the Israeli operation and his sister-in-law was killed.

Additionally, a Nov. 15 Telegraph Live Blog post on the Gaza war included this passage:

Jihad Misharawi, who is employed by BBC Arabic, lost his 11-month-old baby Omar. His brother was also seriously injured when his house was struck in the Israeli operation and his sister-in-law was killed.

Corrections: None.

Daily Mail. On Nov. 15, the Daily Mail published a sensationalist piece by David Williams, titled ‘What did my son do to die like this?’Anguish of BBC journalist as he cradles the body of his baby son who died in Israeli rocket attack on Gaza‘, which included multiple photos of Misharawi with his baby and the following passages:

“Tiny Omar…died after an Israeli airstrike on Hamas militants in Gaza.

Masharawi had arrived at Gaza’s Shifa Hospital after Omar suffered severe burns in an airstrike that sent shrapnel tearing into his home killing a woman and leaving his brother and uncle critically injured.

Corrections: None.

Spectator. David Blackburn published a piece titled ‘Israel’s public relations problem‘ which included the image of Misharawi with his baby, as well as the following passage:

The front page of today’s Washington Post shows a picture of the BBC’s Jihad Masharawi holding his dead 11-month-old son, an innocent victim of Israeli action against Hamas’ paramilitary targets following months of indiscriminate rocket attacks against civilians in southern Israel*

Corrections: The piece has now been updated, per the asterisk, and includes the following at the bottom:

*Since this article was published, a United Nations investigation has found that the incident described by the Washington Post was caused by the shortfall of a rocket fired by Palestinian militants at targets in Israel.

The Sun. On Nov. 15 The Sun published ‘The Innocents: Beeb journalist’s son dead, another hurt..babies hit as Gaza war looms,’ by Nick Parker, which included a photo of Misharawi and his baby, and this passage:

Omar was one of at least 15 Palestinians killed in air strikes as Israel retaliated over the Hamas missiles.

Corrections: None.

UN: Hamas Violated International Law, Killed BBC Reporter’s Son

Monday, March 11th, 2013

The UN Human Rights Council released an advance version of its report on Operation “Pillar of Defense,” exonerating Israel and the IDF in many cases in which it had been previously alleged that the IDF committed war crimes.

When it relates to Gazan civilians killed by IDF fire during the operation, the UNHRC report concedes that there was a legitimate military target in the area in most of those incidents.

The report’s tone is more cautious than in past instances, in presenting its findings of alleged violations of international law by Israel:

“In some cases, more information would be required to make a more specific assessment. Based on the information available to Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR), the IDF did not consistently uphold the basic principles of conduct of hostilities, namely, the principles of distinction, proportionality and precautions. Further, the effectiveness, sufficiency and adequacy of precautions taken remains questionable in several cases.”

Surprisingly, the same report offers no such doubts when presenting Hamas’s violations:

“Palestinian armed groups continuously violated international humanitarian law, by launching indiscriminate attacks on Israel and by attacking civilians, thereby disregarding the principle of distinction. The armed groups failed to take all feasible precautions in attacks, in particular by launching rockets from populated areas, which put the population at grave risk. Furthermore, several Palestinians were killed by rockets launched by the armed groups that fell short and landed in the Gaza Strip.”

The report states that Omar Mishrawi, son of BBC reporter Jihad Mishrawi, was killed by a Hamas rocket. The UNHRC report states:

“On 14 November, a woman, her 11-month-old infant, and an 18-year-old adult in Al-Zaitoun were killed by what appeared to be a Palestinian rocket that fell short of Israel. In addition, OHCHR received reports related to an incident in which two civilians, including a child, were killed, and five persons, including three children, were injured, as a result of what appeared to be a Palestinian rocket that fell short and hit a house in Al-Quds Street, near Khilla Gas Station, Jabalya, on 16 November.”

The first incident is the Mishrawi case; the second one concerns Mahmoud Sadallah. The photo of Mishrawi in agony while carrying his dead son, flanked by Hamas leader Ismail Haniyah, became famous during the operation and was instrumental in Hamas’s propaganda against Israel. The photo of Sadallah, a four-year-old boy, was used for a photo-op with Egyptian PM Hesham Kandil and Haniyeh.

The UN itself investigated this case and believes that the attack came from a Hamas rocket, not Israel, contrary to the way the BBC reported it, as well as the Palestinian Center for Human Rights (PCHR), Human Rights Watch (HRW), the Daily Mail and others. They assume that Israel must be guilty by default.

NGO Monitor, a watchdog group following anti-Israel bias among nonprofits involved in the Middle East conflict, in relating to PCHR and HRW, issued the following statement:

“…These NGO allegations were particularly damaging due to powerful, widely-circulated images of the grieving father of the child, who is a journalist. The NGO and corresponding media accounts worked together to demonize Israel for the death of an innocent child… Rather than applying consistent and professional standards to fact-finding, the claims of HRW and PCHR are often the products of instant speculation and the a-priori presumption of Israeli guilt. Later, when detailed evidence emerges that contradicts their allegations, these NGOs fail to publish apologies and retractions.”

Widow Confirms Arafat Pre-Planned ‘Al-Aqsa Intifada’

Monday, December 31st, 2012

In an interview on Dubai Television on December 16, Yassir Arafat’s widow, Suha Arafat, confirmed what so many who have imbibed the Arab Palestinian narrative refuse to believe: the “al Aqsa Intifada” was not a spontaneous uprising ignited by Israeli Prime Minister Ariel Sharon’s walk on the Temple Mount on September 28, 2000.

The outbreak of violence that claimed the lives of more than 3000 Arabs and 1000 Israelis, was a calculated decision by Palestinian Liberation Organization leader Yasser Arafat.  Arafat responded to U.S. President Clinton’s efforts to forge peace between Arabs and Israelis at Camp David with his calculated plan to unleash brutal, organized mass killings and destruction because he viewed a positive response to those efforts  to be a betrayal of the Arab Palestinian cause.

Suha Arafat told the Dubai interviewer:

Yasser Arafat had made a decision to launch the intifada.  Immediately after the failure of the Camp David [negotiations], I met him in Paris upon his return, in July, 2001 [sic]. Camp David has failed, and he said to me: “You should remain in Paris.” I asked him why, and he said: Because I am going to start an Intifada. They want me to betray the Palestinian cause.  They want me to give up on our principles, and I will not do so.

The fact that the uprising had nothing to do with Sharon’s visit to the Temple Mount was admitted by  Arab Palestinian leadership as early as 2001.  Marwan Bharghouti, the head of the Tanzim Arab Palestinian terrorist group admitted, “whoever thinks that this started as a result of Sharon’s despicable visit to Al Aksa [mosque on the Temple Mount] is in error.  It was planned since Arafat’s return from Camp David [where he] firmly stood up to Clinton and rejected the U.S. terms.”

Despite the admission by many Arab leaders and those with knowledge over the course of more than a dozen years that the 2000 uprising was planned as early as July, 2000 and was not the result of incitement by Ariel Sharon, most major news sources still endorse the blatantly false narrative.  For example, the BBC  provides its audience with this description of how the al-Aqsa Intifada began:

Ariel Sharon, then the leader of Israel’s opposition, paid a visit to the site in East Jerusalem known to Muslims as Haram al-Sharif, and to Jews as Temple Mount, which houses the al-Aqsa mosque – and frustration boiled over into violence.

Not surprisingly, al Jazeera also explains the outbreak of the 2000 Arab Palestinian uprising as resulting from Sharon’s visit, as does the Middle East organization, Adalah, “the Legal Center for Arab Minority Rights in Israel.” For some organizations ostensibly dedicated to truth telling and legal rights, a false truth, no matter how many times it has been exposed, no matter how long it has been exposed, and no matter by whom it has been exposed, if it fits the false Arab Palestinian narrative of victimization at the hands of Israel, it will continue to be told.

 

Printed from: http://www.jewishpress.com/news/widow-confirms-arafat-pre-planned-al-aqsa-intifada/2012/12/31/

Scan this QR code to visit this page online: